samedi 5 mai 2007

Ο ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ


Δ. Π. ΠΑΠΑΔΙΤΣΑΣ

ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΣΥΜΒΑΝΤΑ ΤΟΥ ΒΙΟΥ

Τα μικρά συμβάντα του βίου
Παρηγορούν τις άγριες από δίψα ψυχές

Απ΄ τα μικρά συμβάντα του βίου
Προσφέρονται το πρωί στα πτηνά σπόροι, σκουλήκια
Και άλλα βιολογικά περίεργα
Ενώ χάμω κείτονται
Λείψανα άλλων πτηνών στο βίο που τους έλειψε
Η καλοσύνη

Τα σκόρπια εδώ κι εκεί οστά
Η ελευθερία του βλέμματος εύκολα παρομοιάζει
Με σπάνιους αδαμάντινους συνδυασμούς ή άνθη πολύχρωμα
Που εκτοξεύουν την υφή τους την υγρή
Στα σύννεφα

Αυτά, τα μικρά συμβάντα του βίου, συνθέτουν
Αενάως συνθέτουν
Τον έκπαγλο της φύσεως προορισμό.

Δ.Π. ΠΑΠΑΔΙΤΣΑΣ, από τις ΟΥΣΙΕΣ (1959-1962)

9 commentaires:

Elena a dit…

Διαβάζοντας το ποίημα μου ήρθε στο νου μια άλλη εικόνα της φύσης, ίσως λίγο πιο...ρομαντική.

Campo

Noche verde.

Lentas
espirales moradas
tiemblan
en la bola de vidrio
del aire.

Y en las cuevas dormitan
las serpientes del ritmo.
Noche verde.
(F.G.Lorca)

Σημ:Στο προηγούμενο σχόλιο δεν είχα σκοπό να στείλω "σκέτο" το ποίημα, αλλά ξεχάστηκα. Επανόρθωσα τώρα. Μετά χαράς συμμετέχω και στον Ornithologicus!

LOCUS SOLUS a dit…

@ελενα
''las sepientes del ritmo''... Ωραιότατος ήχος ! Ευχαριστούμε - αν και (φευ!) η αποψινή νύχτα μόνο verde δεν είναι...

Γιωργος Κεντρωτης a dit…

Τι "βέρντε" τί "μέρντε"; - μην το κάνουμε και θέμα. Τα σέβη μου, φίλτατε.

Elena a dit…

Εξαρτάται, αγαπητέ locus solus, από το πώς αποδίδει κανείς το "noche verde" και κατ' επέκταση, τι περιεχόμενο του δίνει.

Την καλημέρα μου!

Γιωργος Κεντρωτης a dit…

@ Έλενα: Τι νόημα να δώσεις, Έλενα, στο "noche verde"; Έχει δίκιο ο locus solus. Χθες δεν είταν "πράσινη η νύχτα". Ελπίζω να μην είναι ούτε σήμερα. Από αύριο δεν με νοιάζει. Είπον!

Elena a dit…

@κ. Κεντρωτή: Α, δάσκαλε, δεν είδα την απάντηση γι' αυτό κι απαντώ κι εγώ, με τη σειρά μου, μόλις τώρα.

Τι μπορεί να είναι μια νύχτα "verde"; Χίλια δυο πράγματα, ένα εκ των οποίων είναι κι αυτό που υποδηλώνει η κυριολεκτική ερμηνεία, στην οποία κι αναφερθήκατε. Μπορεί να είναι για παράδειγμα:

1. Νύχτα πράσινη=>"άγουρη"=>δεν έχει ακόμα σκοτεινιάσει=> σούρουπο

2. Νύχτα πράσινη => πράσινο το χρώμα της ελπίδας=> νύχτα που προκαλεί την ελπίδα (όπως μια ωραία καλοκαιρινή νύχτα) ή νύχτα, την οποία θαυμάζει κάποιος που ελπίζει σε κάτι και γι' αυτό την ονομάζει "πράσινη".

3. Νύχτα πράσινη => νύχτα στην εξοχή, στο ύπαιθρο, εξού κι ο τίτλος.

4. Νύχτα πράσινη => νύχτα πράσινη (κυριολεκτικά)

Με άλλα λόγια, είναι να μην μπλέξει κανείς μαζί μου σε τέτοιες συζητήσεις..Ήμουν καλή στη σημειολογία και τη γλωσσολογία(και την κάθε είδους κειμενολογία)!

Τα σέβη μου!

LOCUS SOLUS a dit…

@ ελενα
Τη νύχτα του ΠΑΝΑΘΗΝΑΊ΄ΚΟΥ ξεχάσατε, δεσποσύνη...

Γιωργος Κεντρωτης a dit…

@ Έλενα: έχει δίκιο ο Λοκόσολος.

Elena a dit…

Μα γι' αυτό είπα "για παράδειγμα".

Αν το πάμε έτσι, εκτός από νύχτα του Παναθηναικού (που ήταν η προχθεσινή -αν δεν κάνω λάθος-)μπορεί να 'ναι και η νύχτα ενός με αχρωματοψία που βλέπει μια νύχτα κόκκινη ως πράσινη!

Μη μου κακιώνετε, αστειεύομαι.