ΤΑΣΟΣ ΔΕΝΕΓΡΗΣ
ΖΕΝ
Ας αφεθούμε λοιπόν
Σε συναισθήματα πιό ακαθόριστα
Σε περιδιάβαση στον ουρανό.
Σύννεφα στάσιμα με αυτοτέλεια
Δεν προμηνύουνε κάτι κακό
Μάλλον υπόσχονται και βεβαιώνουν
Μέρα που άρχισε με καυσαέρια
Πιέσεις συμφέροντα συμβιβασμούς
Ίσως τελειώσει
Με μιά προσήλωση στο πουθενά
Με το κεφάλι
Μαύρου θηρίου
Που για τη χάρη σου
Μεταμορφώθηκε
Σε κατοικίδιο
Και σου γελά.
ΤΑΣΟΣ ΔΕΝΕΓΡΗΣ (1934-2009)
Απο τη συλλογή Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ, εκδ. Καστανιώτης, 1989
20 commentaires:
Μας ανοίξατε την όρεξη για ΑιΖΕΝστάιν και "Την Επικράτεια των Σημείων" του Μπαρτ. Τα χαικού, γράφει ο Μπάρτ, εγγίζουν το σατόρι του ζεν, γι' αυτό πρέπει να τα διαβάζει κανείς οδάξ! Η ποίηση γενικώς πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Κάτι ανάλογο έχει γράψει και ο Χιόνης, που παρομοιάζει την ποίηση "με ζαχαρωμένο βότσαλο. Πάνω που θα 'χουμε γλυκαθεί, να σπάμε τα δόντια μας".
Αν ζούσε ο Μπαρτ, θα διασκέδαζε πάρα πολύ με τη γιαπωνεζοποίηση του Ομπάμα, που το όνομα του στα ιαπωνικά σημαίνει "μικρή παραλία".
(Αρκούσε να γίνει αναφορά του ονόματος του Μπαρτ σε μια ιαπωνική εφημερίδα, για να γιαπωνεζοποιηθούν τα χαρακτηριστικά του στη δημοσιευμένη φωτογραφία. Ο Μπαρτ αντιπαραβάλλει τη φωτογραφία του με τη φωτογραφία ενός Ιάπωνα ηθοποιού, που ερμήνευε τον ρόλο ενός δυτικού και τα χαρακτηριστικά του είχαν δυτικοποιηθεί!)
Τελικά, όλες οι θύρες βγάζουν στον πλατωνικό Κρατύλο.
Σεφέρης: Η κα Ζεν είναι πολύ προκλητική, δημιούργημα της φαντασίας ενός απόρου.
Απορία σημαίνει και "αμηχανία" και "δυσκολία διάβασης". Οι άποροι (μετά από "προσήλωση στο πουθενά") ξέρουν ότι το λάθος μιας δακτυλογράφου μπορεί ν' ανοίξει την πόρτα της ποίησης!
Τα ονόματα, (οι λέξεις γράφει ο Μονταλμπάν), "προδίδουν και έχουν τον κάτοχό τους"!
Σαγιονάρα!
Καλησπέρα
Θυμήθηκα και γω κάτι:
"Το Ζεν είναι ένας οντολογικός αναρχισμός
κι ο ποιητής εντομόσκυλο
pluch pluch chrrrr plop plop
chrrrr plop"
Καρούζος
C' est l'heure où les fenêtres s échappent des maisons
pour s' allumer au bout du monde où va se poindre notre monde.
René Char
Αν στο μεταξύ προλάβετε και κρυφοκοιτάξετε μέσα απ’ το παράθυρο,
σ΄ένα χαμηλό τραπέζι αχνίζει ακόμη μια κούπα τσάι κρατώντας κάτι
από τη μορφή του ανθρώπου που έφυγε, δεν είναι εκεί
Χαιρετώ σας κυρία
και κύριοι
@ lapsus digiti
@ άνθρωπος χωρίς ιδιότητες
Καλημέρα και στους δυό σας και ευχαριστώ για τη συμμετοχή. Νομίζω ότι ένα απο τα πιο ωραία «δυτικά»,ας πούμε, ζεν κείμενα είναι το Tractatus του Βιτγκενστάιν. Συμφωνείτε;
@ melen
Ευχαριστώ για τους εξαίσιους στίχους. Όσο περνούν τα χρόνια όλο και συχνότερα υποκλίνομαι στον μέγα μάγιστρο της ποίησης Ρενέ Σαρ. Άδικο έχω;
Μικρή παράκληση: Δεν γίνεται στο χαμηλό τραπέζι να αχνίζει καφές αντί για τσαι;
"Χωρίς άλλο υπάρχει αυτό που δε λέγεται με λόγια. Αυτό δείχνεται, είναι το μυστικό στοιχείο".
Ο Βιτγκενστάιν ισχυρίζεται πως πέρα απ' τα ενδεχόμενα του κόσμου τούτου (που συντηρούν το "και", το "ή', το "μη"), υπάρχει μια πραγματικότητα που το μυστήριό της δεν μπορεί να εκφρασθεί με λόγια. Όλα αυτά δεν έκαναν τον Πλάτωνα, αιώνες πριν, να μιλά για "τραπεζότητα" (με καφέ ή τσάι, όλα μια ιδέα είναι) ή για το γεγονός ότι ο ποιητής είναι τρίτος από αληθείας;
Η περίφημη φράση με την οποία τελειώνει το βιβλίο δεν μου λέει πολλά απ' την άποψη του βαθμού δυσκολίας. (Για όσα δεν ξέρει να μιλάει κανείς, γι' αυτά καλύτερα να σωπαίνει). Μου έχει μείνει όμως η φράση του Kurnberger στην προμετωπίδα: "Όσα γνωρίζει κανείς κι όσα έμαθε, πέρα απ' τη μάταιη φλυαρία, μπορούν να ειπωθούν με τρεις λέξεις"...
Η Ποίηση είναι η οικονομικότερη γλώσσα που εκφράζεται οικουμενικότερα.
Μερικοί κάνουν το λάθος και τη χρηιμοποιούν για κότερο, αλλά αργά ή γρήγορα βουλιάζουν.
Θερμούς Χαιρετισμούς σε Όλους!
@ lapsus digiti
Aγαπητή μου στη φιλοσοφία παίρνετε μηδέν. Έχετε παρερμηνεύσει τον Βιτγκενστάιν. Προσπαθείστε να τον ξαναδιαβάσετε - για το Tractatus πάντα μιλάμε - βγάζοντας εντελώς απο το μυαλό σας τον Πλάτωνα, την μεταφυσική και όσες πραγματικότητες (μυστηριακές ή μη) νομίζετε (ή δεν νομίζετε) ότι υπάρχουν (ή δεν υπάρχουν). Άλλα λέει ο τάλας...
Καλημέρα σας.
Η φιλοσοφία είναι ένας μόνο απ' τους πολλούς τομείς που παίρνω μηδέν! Δεκτή η "κουλούρα".
Και η παρερμηνεία είναι (ενίοτε) μία ανάγνωση ανορθόδοξη...
Θα προσπαθήσω, η τάλαινα, να το ξαναδιαβάσω, που ξέρετε, μπορεί να το παρερμηνεύσω επιτυχέστερα!
Υ.Γ. Θα νηστέψω και τον Πλάτωνα!
Έχω πάρει το βιβλίο στα χέρια μου. Κοτζάμ Russell κατηγορήθηκε ότι το παρερμήνευσε!
Σας θυμίζω ότι είπε πως αυτός που πραγματικά θα καταλάβει τις προτάσεις του, θα είναι αυτός που θα τις απορρίψει και θα τις θεωρήσει στερημένες νοήματος, α- νόητες!
Είμαι υπέρ των "γλωσσικών παιγνίων"!
Υ.Γ. Έχω σκαλώσει στην ανεμόσκαλα!
Ένας θρύλος από το Βιβλίο του Γουίμα, μας λέει πως στη Χώρα Όλων των Αρωμάτων οι σοφοί καθισμένοι κάτω απο μυρωδάτα δέντρα, γνωρίζουν την αλήθεια αναπνέοντας. Μια αλήθεια τουλάχιστον για ένα άρωμα, μια άλλη αλήθεια για ένα άλλο και πάει λέγοντας
Για τους σοφούς της Χώρας Όλων των Αρωμάτων, τροφή της καρδιάς ήταν οι οσμές..*
στο τραπεζάκι λοιπόν μπορεί να αχνίζει όποια οσμή τραβάει η καρδιά σας!
*από το η Χορεύτρια του Ίζου
του Γιασουνάρι Καβαμπάτα
και τώρα πάω κι εγώ να πιάσω τον tractatus, τον οποίο έχω μόνο ξεφυλλίσει, μήπως καταλάβω γιατί είναι ζεν..
Ζεν δυτικό θεωρώ σίγουρα τον Αλμπέρτο Καέϊρο ..τέτοια ώρα την ερχόμενη βδομάδα,την οποία αναμένω με ζεν υπομονή(!), θα πετάω για τη χώρα του (πάσα συμβουλή καλοδεχούμενη)
προς το παρόν,πάω
στον tractatus!
madame et monsieur,
καλησπέρα!
@ Melen : Κάτι Ζεν απ' την πραγματεία του Βιτγκεντστάιν:
"Η πίστη στην αιτιακή πλοκή είναι μια δεισιδαιμονία" (σελ. 89 από τη μετάφραση του Θ. Κιτσόπουλου, εκδ. Παπαζήση).
Τυχερή είσθε, που θα πάτε στη χώρα του φύλακα των κοπαδιών!
Αφαιρέστε το "μια" -lapsus!
@ Locus Solus: "Ο κόσμος θα είναι Tlön"...Στον κόσμο του μπορχεσιανού Τλον υπάρχουν ποιήματα από μία και μόνο λέξη. Και η φιλοσοφία είναι ενιαία...
"Τα βιβλία φιλοσοφικής φύσεως περιέχουν στερεότυπα τη θέση και την αντίθεση, τα τεκμηριωμένα υπέρ και κατά μιας θεωρίας. Ένα βιβλίο στο οποίο δεν εμπεριέχεται το αντιβιβλίο του είναι ατελές" (σελ. 115 απ' τα "'Απαντα Πεζά")
Και η επινόηση (Πλάτων) και η α-νοησία (Βιτγκενστάιν) είναι οι δύο διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος. Το Tractatus εμπεριέχει το αντιβιβλίο του, όπως ακριβώς και κάποιοι πλατωνικοί διάλογοι. Η τελευταία ρήση του Βιτγκενστάιν, που ανέφερα, δεν είναι μια επινόηση της σιωπής;
"Αφού δεν μπορούμε να μάθουμε γιατί υπάρχει ο κόσμος, δεν μπορούμε να μιλάμε για το νόημα της ζωής"
"Ο Μπάκλι δεν πιστεύει στο Θεό, αλλά θέλει να αποδείξει στον ανύπαρκτο Θεό πως και οι θνητοί είναι ικανοί να συλλάβουν έναν κόσμο" (ο.π., σελ. 118)
Χαίρετε!
Υ.Γ. Αδυνατώ να μιλήσω για όσα δεν ξέρω με 2-3 λέξεις...
@ Melen: Μετά το απόσπασμά σας απ' τη "Χορεύτρια του Ίζου", στο τραπεζάκι μας άχνισε η οσμή από "Το τσάι του τριφυλλιού" του Κιράν Κάρσον (εκδ. Αλεξάνδρεια), που είχαμε διαβάσει πριν κανα δυο χρόνια...
Καλό σας βράδυ!
lapsus digiti, locus solus
Καταλαβαίνω γιατί η συγκεκριμένη πρόταση μπορεί να θεωρηθεί μέσα σ' ένα πλαίσιο ζεν αντίληψης του κόσμου.
Η μέθοδος όμως που χρησιμοποιεί ο Βιτγκενστάιν, για να καταλήξει στα συμπεράσματά του, είναι -ή μου φαίνεται πως είναι- παραδοσιακά δυτική
Να υποθέσω λοιπόν πως μιλώντας για δυτικό ζεν, εννοούσατε μάλλον τα συμπεράσματα και όχι τη μέθοδο που χρησιμοποιεί για να καταλήξει στα εν λόγω συμπεράσματα;
Αγαπητοί
Επιμένω με Καρούζο
Η κότα έκανε τ'αβγό
ή το αβγό την κότα;
Είτε- είτε;
Ούτε-ούτε.
Η μη κότα έκανε το μη-αβγό
ή το μη αβγό τη μη κότα;
Είτε- είτε;
Ούτε-ούτε.
Η κότα έκανε το το μη-αβγό
η τ'αυγό τη μη-κότα;
Είτε- είτε;
Ούτε-ούτε.
Συνεχίζεται....
..εννοώ την πρόταση της σελ 89..
@lapsus digiti
πριν φύγω για τη Χώρα του Φάντο
ή μόλις επιστρέψω, μια επίσκεψη στην Πολιτεία των Βιβλίων θα την κάνω!
Ευχαριστώ,
καλό βράδυ!
@ Melen: Τον παραλληλισμό του Tractatus με το ζεν τον έκανε ο Master Λοκόσολος! Εμείς δηλώνουμε λάτρεις της παρανόησης και ευτυχείς κάτοικοι του Τρον...
Βρήκαμε και διαβάσαμε πάντως ένα ενδιαφέρον άρθρο "Wittgenstein and Zen Buddhism: one practice, no dogma", όπου η ανάγνωση του Τractatus ως ζεν κειμένου ερείδεται στην πρόταση 6.54 για την ανεμόσκαλα. Γκουκλίστε το!
@ lapsus digiti
Χαίρομαι που σας έβαλα στην πρίζα. Δυστυχώς ένα ελαφρύ κρύωμα με απομάκρυνε απο τον, ούτως ή άλλως, μακρινό υπολογιστή μου. Θα πούμε, αν θέλετε, εν καιρώ περισσότερα για το Tractatus και το Ζεν. Έχουμε vita longhissima μπροστά μας, μη στενοχωριέστε.
@ melen
Καλό ταξίδι στη Lisboa! Να περιπλανηθείτε στην Αλφάμα, να πάρετε το τραμ της γραμμής 14, να πάτε στο Κλεφτοπάζαρο, ν΄ αγοράσετε πλακάκια, ν΄ακούσετε fados απο κάποια καινούργια fadista της μόδας, να φάτε κουνέλι με θαλασσινά μαγειρεμένα σε καταπλάνα και οπωσδήποτε pasteis de Belem, να... να... Τι να λέμε τώρα; Α ναι,να μη το ξεχάσω, πάρτε βεβαίως μαζί σας το Ρέκβιεμ του Ταμπούκι και αφεθείτε!
Enregistrer un commentaire